Friday, October 12, 2007

Instruction Fetching

How data being fetched to the CPU?

To execute MOV AX,[BX] where DS = 2500H and BX = 3000H
- Physical Add: 25000H + 3000H = 28000H, that is an even address.
- For Intel 8086 with 16-bit data bus, thus the contents of memory
locations 28000H and 28001H will be fetched into the CPU in one
memory cycle.
- The low byte goes to the low address (28000H to AL) and the high
byte goes to the high address (28001H to AH).

To execute MOV AX,[BX] where DS = 2500H and BX = 3005H
- Physical Add: 25000H + 3005H = 28005H, that is an odd address.
- Here, two consecutive memory cycles required to access memory
contents: In the first cycle, the 16-bit data from 28004H and 28005H is
accessed and in second cycle, the 16-bit data from 28006H and
28007H is fetched. However, only the contents of 28005H and
28006H are used, and the contents of 28004H and 28007H are
discarded.
- Thus, the contents of memory location 28005 goes to AL and the
contents of memory location 28006H to AH.

To execute MOV AH,[BX] where DS = 2500H and BX = 3005H
- Physical Add: 25000H + 3005H = 28005H, that is an odd address.
- Here, the contents of memory locations 28004H and 28005H
both are accessed with one memory cycle.
- However, only the contents of memory address 28005H are fetched
into register AH.

Thursday, October 11, 2007

Mesin John Von Neumann



Kebanyakan rekabentuk senibina dan organisasi komputer adalah
-berdasarkan konsep yang dibangunkan oleh John Von Neumann di
Institut for Advanced Studies, Princeton

Senibina Von Neumann ini berdasarkan tiga konsep utama:
-Data dan Arahan disimpan dalam satu ingatan baca-tulis
-Kandungan ingatan ini boleh dialamatkan
-Larian berlaku dalam corak yang berturutan (sequential) dari satu
arahan ke arahan seterusnya

Tiga Komponen Utama Sistem Komputer Yg Dinyatakan Oleh Von Neumann

-CPU
-Ingatan Utama
-Modul I/O

Senibina Mesin John Von Neumann…

-Ketiga-tiga komponen berkenaan berkomunikasi sesamanya

-CPU melakukan pertukaran data dengan ingatan

-MAR mengandungi alamat ingatan untuk data yang perlu ditulis dari
atau ke MBR

-MBR mengandungi data yang perlu ditulis ke ingatan atau menerima
data yang dibaca dari ingatan

-PC (Program Counter) adalah suatu daftar yang menyimpan alamat
arahan yang perlu diambil seterusnya dari Ingatan

-Fungsi I/O BR sbg tempat pertukaran data di antara modul I/O dengan
CPU

-Ingatan utama mengandungi set lokasi-lokasi, yang dirujuk dengan
alamat-alamat

-Setiap lokasi mengandungi nombor binari yang ditakrifkan samada
suatu arahan atau data

-Setiap lokasi boleh disimpan dgn samada arahan atau data

-Modul I/O menghantar data daripada peranti luaran ke CPU dan
Ingatan, dan sebaliknya

-Modul I/O juga mengandungi penimbal (buffer) dalaman untuk
menyimpan data-data ini buat sementara sehingga ianya boleh
dihantar

-Interaksi antara komponen-komponen sebenarnya akan melengkapkan
Kitar Arahan